loading...
edoctors
حسین بازدید : 162 نظرات (0)

ویروسHPV  و واکسن HPV

میدونید ویرس HPV  چیه و چطور باعث ایجاد سرطان در بدن میشه؟ میخواید بدونید چطور باید مقابل این ویروس ایمن بشید؟ با ما همراه باشید

HPV یک ویروس دی ان ای دار است که از طریق رابطه جنسی منتقل میشه و به وجود‌آورنده بیماری خطرناک زگیل تناسلی است. در این مقاله می‌خواهیم به شما تمامی چیزی که باید در مورد این بیماری و راه درمان و پیشگیری آن بدانید را به شما بگیم.

ما در این مطلب سعی داریم خیلی خلاصه و مفید شما رو با این ویروس و راه های پیشگیری آشنا کنیم ، اما اگر دوست دارید اطلاعات بیشتر و کامل تری از این زمینه داشته باشید بهتره سری به سایت کلینیک اورولوژی یوروطب بزنید .

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یا همان ویروس HPV یک بیماری است که انسان در اثر راه یافتن ویروس پاپیلومای به بدنش دچار آن می‌شود. اصولا رایج‌ترین نشانه زگیل تناسلی، به وجود آمدن یک سری زائده‌های گوشتی است که روی مناطق تناسلی دیده می‌شود.این ویروس از طریق رابطه جنسی به انتقال پیدا میکنه . 

چطور بفهمید به ویروس HPV  مبتلا هستید!

یکی از بدترین خبرها در مورد این بیماری این است که خیلی از مبتلایان به آن اصلا متوجهش نیستند! چراکه در خیلی مواقع فرد بیمار حداقل تا مدتی اصلا ‌زگیل‌ها را روی بدن خودش مشاهده نمی‌کند.

همینطور در بعضی افراد زگیل‌ها به اندازه‌ای کوچک و ریز هستند که مشاهده نشده و فرد را از وجود بیماری مطلع نمی‌کنند. بنابراین نمی‌توان گفت که اگر فردی زگیل روی بدن خودش ندارد، الزاما به این بیماری مبتلا نیست.

پس از کجا بفهمیم به hpv مبتلاییم؟

همانطور که بالاتر هم گفتیم، متاسفانه خیلی مواقع ممکن است شما ویروس hpv را بدن داشته باشید اما متوجه آن نباشید. بنابراین باید برای تشخیص میبایست به پزشک مراجعه کنید.

متخصص اورولوژی برای تشخیص، ابتدا سوالاتی در مورد روابط جنسی‌تان از شما پرسیده، سپس علائمی مثل ترشح مایع از واژن، خارش در ناحیه مورد حمله ویروس، خون‌ریزی، سوزش و... را بررسی می‌کند. در نهایت برای اطمینان بیشتر، ممکن است پزشک تست پاپ یا همان پاپ اسمیر تجویز کند.

خب اینجوری که نمیشه! چطور پیشگیری کنیم؟

مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، احتیاط در رفتارهای جنسی است. اول از همه این که به هیچ عنوان در دیدار اول با طرف مقابل رابطه جنسی نداشته باشید. سپس مطمئن شوید طرف مقابل قبلا با افراد زیادی رابطه جنسی نداشته و در خطر ابتلا به hpv نبوده، در نهایت هم برای احتیاط بیشتر، در رابطه از کاندوم استفاده کرده و همینطور رابطه دهانی برقرار نکنید. چراکه hpv صرفا مختص ناحیه تناسلی نیست و می‌تواند به دهان، لب و زبان هم منتقل شده و زگیل‌های بسیار بدی در این ناحیه ایجاد کند.

اینجوری که نمیشه! راه حل بعدی چیه؟

همان طور که گفته شده پیشنهاد میشه در ابتدا از رابطه جنسی پر خطر دوری کنید و در مرحله بعد از کاندوم استفاده کنید و در مرحله آخر پیشنهاد میکنیم واکسن HPV  رو تزریق نمایید

واکسن HPV چیه؟

 واکسن HPV  ، واکسنی هست که بدن شما را در برابر تیپ های شایع این ویروس ایمن میکنه

تا الان نزدیک به 100 تیپ از ویروس hpv توسط دانشمندان شناخته شده. اما از این تعداد، بعضی‌ها کم‌خطر بوده و بعضی دیگر بسیار خطرناکند. تا جایی که بعضی از آنها حتی می‌توانند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و... در بدن انسان شوند. ( واسه همین تیپ پر خطر هست که میگیم رابطه جنسی پر خطر نداشته باشید )

پزشکان توانسته‌اند تا الان درمان 9 تیپ از این ویروس را کشف کرده و با تزریق واکسن، بدن را در مقابل آنها مقاوم کنند. واکسن زگیل تناسلی یا همان واکسن HPV با نام واکسن گارداسیل شناخته می‌شود. 

البته باید گفت که 3 نوع واکسن برای ویروس HPV  ساخته شده که به نوع های 2 ظرفیتی ، 4 ظرفیتی و 9 ظرفیتی تقسیم میشه . همانطور که از اسمش پیداست ، واکسن 2 ظرفیتی بدن را در مقابل 2 تیپ از شایع ترین تیپ های این ویروس و 4 ظرفیتی در مقابل 4 تیپ از شایع ترین تیپ های این ویروس و 9 ظرفیتی بدن را در مقابل 9 تیپ از شایع ترین این ویروس مقاوم میکنه . طبیعتا قیمت آن تزریق آن نیست نسبت به ظرفیت افزایش پیدا میکنه.

از کجا واکسن گارداسیل بخریم؟

اگر واکسن گارداسیل دو ظرفیتی می‌خواهید که کافی است به سراغ داروخانه‌های معتبر کشور بروید، چون این واکسن تولید داخل هم داره و تهیه آن کار زیاد سختی نیست.

اما اگر برای مقاوم کردن بدن در مقابل انواع دیگر ویروس به‌دنبال واکسن‌های 4 ظرفیتی و 9 ظرفیتی هستید، باید به مراکز پزشکی معتبر مراجعه کنید. چراکه واردات واکسن زگیل تناسلی خارجی، به دلیل وجود تحریم‌ها کمی سخت است و عملا هر مرکزی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. 

متاسفانه تا امروز درمان 100 درصدی برای همه تیپ ویروس hpv شناخته نشده، بنابراین عمل به راهکارهای محتاطانه برای پیشگیری از ابتلا به آن و همینطور تزریق واکسن گارداسیل، یکی از بهترین ‌انتخاب‌هایی است که می‌توانیم در قبالش داشته باشیم.

دکتر محمد محسن مظلوم فرد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 68
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 30
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 239
  • بازدید ماه : 767
  • بازدید سال : 4,408
  • بازدید کلی : 20,916